Sharenting

Citesc din ce in ce mai multe articole despre sharenting – e cumva ultima fitza legata de discutiile despre social media si parinti.

Ce inseamna asta? E vorba de acei parinti care sharuiesc cantitati mari de poze/ informatii despre copiii lor pe net. Ei sunt sharenti.

E drept, am vazut si eu multe astfel de persoane, si nu pot spune neaparat ca inteleg de ce fac asta, sau pentru cine fac asta. Insa mi se pare ca cei care au inventat termenul sharenting duc lucrurile la extrem.

Principalele motive pentru care ei militeaza anti-sharenting sunt:

  • Etica – copiii nu isi pot da acordul sa fie publicate pozele lor sau lucruri despre ei. Nu ai de unde sa stii cum se vor simti peste ani si ani cand se vor gasi pe net tot felul de informatii despre ei
  • Pericolele implicate (obsedati sexual, furt de identitate, etc.)
  • Penibilul de mai tarziu (sa zicem ca peste 30 de ani copilul se hotaraste sa candideze la presedintie – duc lucrurile la extrem to make a point – si pe net se gasesc tot felul de poze din copilaria lui cand era plin de caca sau cand nu stiu ce facea in p….goala; sau cand va fi la liceu si va incerca sa o cucereasca pe blonda din prima banca, cum se va simti cand I se vor arunca in fata pozele cu nu stiu ce nazbatie idioata din copilarie?)
  • Un motiv care nu tine de copil, ci de parinte – mi se pare destul de ciudat daca esti o super carierista sa apari pe facebook cu nu stiu cate poze cu copiii tai. De ce? Pai, cand mare parte din colegii tai posteaza super linkuri la articole de pe Forbes, tu in schimb ai numai poze cu copii pe olita…really?

Pe de alta parte, exista si extrema cealalta, sa fii mama si sa nu ai nici o poza postata – eu am picat in categoria asta, tin minte ca acum cativa ani la o conferinta cu multi oameni seriosi si super profi din variate tari, stateam la masa si vorbeam de toate cele, si cand am mentionat ceva de faptul ca sunt mama mi s-au cerut poze cu copilul. Soc! Cum, nu aveam decat una pe telefon? Cum se poate asa ceva? Ce fel de mama sunt eu? Cumva, sa nu ai nici o poza cu ei denota faptul ca nu esti o mama mandra de copiii tai, sau ca ei nu reprezinta o parte importanta din viata ta. Pentru unii…

Opinia mea: cred ca trebuie sa existe un echilibru, ca in orice, vorba ceea, ‘totul cu masura’. Nu cred in extreme, de aceea mi se pare exagerat sa postezi aproape zilnic poze cu copiii, dar si sa nu scrii/postezi nimic de frica ca o sa se intample nu stiu ce…..

Cel mai tare mi se pare faptul ca acest lucru a dus la dezvoltarea de noi afaceri, cum ar fi aplicatii care sa stearga toate pozele cu o anumita persoana, sau sa le inlocuiasca cu poze de animale/etc.

Pentru cei care nu vor si/sau nu se pot abtine sa posteze informatii si poze despre copiii lor, dar carora inca le pasa de cine acceseaza informatia:

      • Verificati setarile de privacy – cine are acces? Tu si doar tu detii controlul asupra a ce se publica? Site-uri ca mypermissions.org arata partile indirecte (third parties) carora le-ai acordat acces la conturile tale Facebook si Twitter. Adjustyourprivacy.com te lasa sa schimbi setarile la toate conturile si sa bifezi NU pentru online tracking
      • Poti crea un Google Alert pe numele copilului tau; foloseste un agregator de cautare ca de ex. 123people.co.uk pentru a gasi ce fel de informatie se poate gasi despre copil. Aplicatia Social Safe app centralizeaza intr-un singur loc toate conturile de social-media

Totul cu masura, folks!

Aici un super articol care descrie pe larg fenomenul.

Leave a Reply

